Každé auto má dnes mnoho bezpeÄnostnÃch opatÅ™enÃ. A jednÃm z nich je i brzda. Ta je nezbytná z pochopitelných důvodů. Když se nad tÃm vÅ¡ak zamyslÃme, zjistÃme, že v každém autÄ› najdeme minimálnÄ› dvÄ›, jednak tu klasickou, kterou spustÃme zmaÄknutÃm pedálu, a pak i tu ruÄnÃ. A zajÃmavé je, že použÃváme obÄ›. To nás nutà zamyslet se nad tÃm, zda by nestaÄila pouze jedna,
Â
Â
JistÄ›, z bezpeÄnostnÃho hlediska je pochopitelné, proÄ jsou zde umÃstÄ›ny dvÄ›. Vzhledem k jejich důležitosti je pochopitelné, že pokud jeden typ brzdy pÅ™estane fungovat, může ji nahradit ta druhá, byÅ¥ jen pro daný moment, aby bylo možné vůz zastavit. OvÅ¡em zde si musÃme uvÄ›domit, že každou z nich použÃváme k jinému úÄelu.
Â
ZatÃmco tu klasickou využÃváme bÄ›hem jÃzdy, ta ruÄnà zabezpeÄuje vozidlo proti pohybu ve chvÃli, kdy je vypnutý motor. A je jasné, že to je důležité, zvláštÄ› ve chvÃli, kdy parkujeme na naklonÄ›né rovinÄ›. Zdaleka ne vÅ¡echna parkoviÅ¡tÄ› jsou také rovná, a nekontrolované tunové vozidlo může způsobit znaÄné Å¡kody, a dokonce i nÄ›koho zranit.
Â
Â
To samozÅ™ejmÄ› nechceme dopustit, už jen proto, že by pÅ™itom byl poÅ¡kozen i nás vůz, o tom, že bychom museli uhradit Å¡kodu poÅ¡kozeným, ani nemluvÄ›. A je jasné, že tuto by žádná pojistka nepokryla. MusÃme tedy využÃt právÄ› tÄ›chto brzd.
Â
Dobrá, ale proÄ nestaÄà jen jedna? JednoduÅ¡e proto, že ta klasická je vázaná jednak na tom, že běžà motor, a za druhé na tom, že je stlaÄený pedál. Ani jedno z toho samozÅ™ejmÄ› nelze v zastaveném vozidle realizovat, nehledÄ› na fakt, že nechat motor neustále běžet naprázdno nenà jen Å¡patné pro auto, ale také by se nám to prodražilo v cenÄ› paliva.
Â
Je tedy jasné, proÄ zde máme dva různé druhy brzd. AÄkoliv mohou jedna druhou ÄásteÄnÄ› substituovat, primárnà funkce každé z nich je úplnÄ› jiná. ObÄ› jsou pÅ™itom pro bezpeÄný provoz automobilu naprosto nezbytné.