ŘidiÄský průkaz skupiny B, tedy na osobnà automobily, je u nás stále nejžádanÄ›jÅ¡Ã. A nenà divu – osobnà auta pÅ™edstavujà nejpohodlnÄ›jÅ¡Ã způsob dopravy, navÃc jsou pÅ™i dneÅ¡nÃch cenách velmi dostupná. NavÃc jej vyžadujà i nÄ›kteřà zamÄ›stnavatelé. Je tedy jen pochopitelné, že si jej udÄ›lá vÄ›tÅ¡ina dospÄ›lé populace naÅ¡Ã republiky.
Â
Â
Minimálnà vÄ›k pro jeho zÃskánà je v souÄasné dobÄ› 18 let. NejménÄ› tolik let vám musà být, abyste mohli zaÄÃt dÄ›lat pÅ™ÃsluÅ¡ný kurz autoÅ¡koly a následnÄ› podat žádost o vydánà řidiÄského průkazu. A je jasné, proÄ â€“ právÄ› od tohoto vÄ›ku je ÄlovÄ›k považován za dospÄ›lého a stává se plnÄ› právnÄ› odpovÄ›dným.
Â
V souÄasnosti se vÅ¡ak uvažuje o tom, že by se tato vÄ›ková hranice o rok snÞila. SamozÅ™ejmÄ› to neznamená, že by 17letà mohli jen tak nasednout do auta. Pro zaÄátek se uvažuje o tom, že budou moci Å™Ãdit pouze pod dohledem dospÄ›lé osoby, která pÅ™ÃsluÅ¡ný Å™idiÄský průkaz také vlastnÃ, aÅ¥ už půjde o instruktora autoÅ¡koly nebo pozdÄ›ji tÅ™eba o rodiÄe.
Â
Â
Je vÅ¡ak otázkou, zda je to skuteÄnÄ› tak dobrý nápad. JistÄ›, v tomto vÄ›ku jsou již rozhodovacà i pozorovacà schopnosti, stejnÄ› jako motorické funkce, plnÄ› rozvinuty. Z fyzického hlediska tedy Å™Ãzenà automobilu nic nebránÃ. Psychické hledisko je vÅ¡ak ponÄ›kud jiný problém.
Â
Dnes již vÃme, že lidský mozek se vyvÃjà až zhruba do 21 let. Do této doby nemáme plnÄ› kontrolu nad svými emocemi a jednánÃm, což se může negativnÄ› projevit zvláštÄ› na silnici. Nenà žádnou náhodou, že velkou Äást dopravnÃch nehod majà na svÄ›domà mladà lidé s Äerstvým Å™idiÄákem – jeÅ¡tÄ› zkrátka nejsou dostateÄnÄ› zodpovÄ›dnÃ.
Â
Proto je otázka, zda je snÞenà vÄ›kové hranice skuteÄnÄ› dobrý nápad. JistÄ›, tito lidé budou teoreticky pod dohledem, avÅ¡ak to nijak nepomůže, když právÄ› oni budou sedÄ›t za volantem. NehledÄ› na to, že onen dospÄ›lý může být kamarád, kterému je 18 Äi 19 a který jej bude jeÅ¡tÄ› hecovat. MÄ›li bychom se tedy zamyslet, zda je to skuteÄnÄ› to nejlepÅ¡Ã, co můžeme udÄ›lat.